През 2012 г. в Базел, Швейцария, д-р Вили де Майер се заема със задачата да предложи нови и успешни възможности за бизнес приложение на метода „Дистанционно наблюдение“ (Remote Viewing, RV). Както знаем, RV има сериозна история в това направление и се използва на правителствено и корпоративно ниво, откакто е създадена техниката в началото на 70-те години на 20 век в Станфордския институт в САЩ. Но новите условия изискват и осъвременен подход.
Като професионален дистанционен наблюдател (вюър1), д-р Майер знае, че има широк набор от успешни приложения за метода. Въпреки това той отчита, че все още има някои „сиви зони“, които трябва да бъдат проучени по-задълбочено, и те са свързани най-вече с приложенията на метода в бизнес средата и корпоративните въпроси. Заедно с Габриеле Брейер посвещават изключително много време в изследване на това как RV да допринесе по-добре за развитието на бизнесите.
Кои са д-р Вили де Майер и Габриеле Брейер
И двамата са специализирани в областта на информационните комуникации и управляват заедно компания, наречена Matrix International, със седалище в Базел, Швейцария. Вили е обучен в TRV (Technical Remote Viewing) и преподава метода на групи и отделни лица. Разработва корпоративно приложение на дистанционното наблюдение, насочено към бизнеса и компаниите. Габриеле прави оценка на информационните масиви, постъпващи от съответните клиенти и ги преструктурира с цел оптимизация. Този подход в комбинация с RV е уникален и предлага пълно портфолио от възможности. Освен преподавателската и коучинг дейността си, двамата са автори на две книги по физика и участват в изследователски проекти в Matrix International.
Дефиниране на проблемите при корпоративното RV
Един от най-важните моменти в RV при работата по каквито и да е цели, е изработването на кратка и ясна формулировка за търсения проблем. Тя намира отражение в т.нар. задание, което представлява точно указание към енергоинформационното поле, наречено в RV с термина Матрицата, за това какви точно данни целим да придобием. Има редица изисквания, по които се изработват заданията, и редица условия, на които те трябва да се подчиняват. Например още в първите години от развитието на RV е установено, че Матрицата не разпознава добре числа. Няма никакъв смисъл да попитате какво ще е „нивото на приход на компания ми през 2055 г.“ например, но „оптимален продукт за най-висока печалба в средносрочен план“ би ви дало чудесна идея в каква насока да развивате компанията си, така че да извлечете максимална полза. Процесът по изработване на заданията не е твърде сложен, но е специфичен и изисква сериозна доза стратегическо мислене. Смело можем да кажем, че при формулирането на адекватно задание вече сме свършили половината от работата.
Така след годни работа д-р Майер установява още, че Матрицата не разпознава компаниите по име, когато то е написано твърде подробно. Това силно затруднява полезното приложение на дистанционното наблюдение на корпоративно ниво и той инвестира много време и усилия, за да намери решение. През 2013 г. публикува статия, в която споделя резултатите от научноизследователската си и развойна дейност в полза на всички вюъри по света. Едно от първите заключения, които дава, е:
На първо място установихме, че Матрицата разпознава компаниите, при условие че заданието е поставено по подходящ начин: ясен и прост (използвайки принципа KISS2!). Основната грешка, която допуснахме в миналото, беше, че претоварвахме основното задание с твърде много информация, като например подробни адреси и имена на компаниите. Мислехме, че всички тези подробности ще улеснят Матрицата да се ориентира, но напротив – тя не знаеше какво да прави!
Във връзка с това, д-р Майер посочва, че ако искате да разберете как ще се развива дадена компания в близко бъдеще, най-подходящата формулировка би била:
ABC XYZ / БЛИЗКО БЪДЕЩЕ
като ABC е името на фирмата, но възможно най-просто, без ООД или каквито и да било описателни подробности като кантори, съдружници и други, а XYZ е местоположението, като се избира само градът, без улици, индустриални паркове или друг „баласт“, и със сигурност без номера! Както ще видите, резултатите са много удовлетворяващи.
Дистанционното наблюдение в помощ на бизнеса – реални примери
Един от последните тестове, които д-р Вили де Майер и Габриеле Брейер правят, преди да внедрят подхода си оперативно, е свързан с голяма американска корпорация за производство на автомобили. Тя решава да затвори една от европейските си линии за сглобяване. Вюърите искат да разберат близкото бъдеще на ABC XYZ, като използват заданието по-горе. Целта е изпълнена в сляп режим3. И резултатите са зашеметяващи: почти всички вюъри скицират големи изкуствени структури, в непосредствена близост до воден път (канал) още в началните етапи на сесиите. Почти няма форми на живот, а вътре в изкуствените структури няма никакво движение или дейност. Това наистина потвърждава спирането на работата на централата. Правят се още няколко контролни сесии, които потвърждават тази ситуация. В по-напредналите степени на RV протокола (от S6 нататък), всички вюъри използват усъвършенстваните инструменти на RV и създават високоефективни S6 (включително психични сонди4), въз основа на допълнително зададени указания (промптове) и повторни сесии. Това дава на мениджъра на проекта много информация за решенията, взети от производителя на автомобили, намеренията на правителството, както и бъдеща информация относно съкратените работници.
Друга компания възлага на екипа на д-р Майер да разбере дали е възможно печелившо партньорство с един от съществуващите им клиенти. Формулировката, която използват, изглежда по следния начин:
ABC XYZ / СЪЩЕСТВУВАЩИ КЛИЕНТИ / ОПТИМАЛНО ПАРТНЬОРСТВО / НОВИ ПРОДУКТИ И УСЛУГИ / СЛЕДВАЩИ 2 ГОДИНИ
Повечето от слепите сесии показват, че оптимално партньорство със съществуващите клиенти през следващите 2 години няма да е постижимо, но е възможно да се развие такова с нови клиенти (които към този момент все още не са придобити). В по-напредналите етапи на сесиите дори се вижда много ясно какъв вид клиенти трябва да се търсят (в какъв пазарен сегмент). Когато старшият консултант в екипа на д-р Майер обсъжда резултатите с компанията, главният изпълнителен директор потвърждава, че планира контакт със сегментите, предложени в сесиите.
Друга стартираща компания се интересува от това кои значителни заплахи (ако има такива) биха застрашили нейното развитие. Д-р Майер използва следната формулировка:
ABC XYZ / НАЙ-ЗНАЧИМИТЕ ЗАПЛАХИ / СЛЕДВАЩАТА ГОДИНА
Дружеството е поръчало голяма машина, която все още е в процес на разработка при производителя. И в този случай скиците на вюърите показват огромното съоръжение, а в по-напредналите етапи от сесиите се разкрива и механично слабо място на машината! Работата на вюърите спестява много време и пари, защото на този етап конструкцията на машината е можело да бъде променена без проблем. Ако тази машина е била произведена по планирания преди сесиите начин, тя нямаше да работи както трябва, а това щеше да бъде катастрофа за младата компания.
Д-р Майер посочва, че корпоративното дистанционно наблюдение е много надеждно и при изброените по-долу приложения.
Определяне на оптималната инвестиционна стратегия за определен период от време:
ABC XYZ / ОПТИМАЛНА ИНВЕСТИЦИОННА СТРАТЕГИЯ / СЛЕДВАЩИТЕ 5 ГОДИНИ
Определяне на оптималната политика в областта на човешките ресурси за следващата година:
ABC XYZ / ОПТИМАЛНА ПОЛИТИКА В ОБЛАСТТА НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ / СЛЕДВАЩА ГОДИНА
По аналогия на дадените примери може да се определи и оптималната финансова структура, както и как да се позиционира компанията в един или повече търговски сегменти.
Д-р Майер посочва, че след като се достигне до по-напредналите степени на протокола (например S6) в сесиите, следва да се използват подходящите усъвършенствани инструменти. До този момент вюърите трябва да са били в контакт с целта в продължение на 30 минути и да са се придържали стриктно към протокола. Той съветва още вюърът да не анализира собствената си работа, за да се осигури повече безпристрастност. Също така, да не се използва само една сесия, въз основа на която да се вземат решения.
Макар да публикуваме формулировките на д-р Майер с особено мнение по отношение на използваното множествено число в някои от тях, считаме, че те биха дали добра, макар и по-обща начална точка на всеки RV проект в полза на дадена компания. Практическите приложения на дистанционното наблюдение в бизнеса се оценяват все по-високо с популяризирането на метода и се използват все по-широко.
Освен по посочените в текста идеи за задания, RV може да бъде полезно на фирмите и в много други направления. Днешният динамичен бизнес климат определено поставя на изпитание мениджърския усет чрез непрекъснати промени и предизвикателства. Решенията трябва да се вземат бързо и често няма ход назад. Представете си да знаете предварително дали дадено решение ще бъде успешно за компанията ви и дори още по-добре – да знаете коя ще е най-успешната посока на развитие.
RV Insights може да подкрепи със стратегическа информация всяко едно решение на собствениците на фирми в България, които имат амбиции да развиват структурата си. Как можем да бъдем полезни на вашия бизнес прочетете тук.
- ^ От англ. viewer – наблюдател. Хората, обучени в метода на дистанционното наблюдение, на български е възприето да се наричат с термина „вюъри“.
- ^ Принципът KISS отразява препоръката да не се усложняват нещата повече, отколкото е необходимо. Името му представлява абревиатура, идваща от английското Keep it simple and straightforward или Keep it short or simple (и дори Keep it simple, stupid).
- ^ На вюърите се подават единствено координатите на целта, които представляват набор от цифри, и де факто те изпълняват сесията без да знаят върху каква тема работят. Счита се, че по този начин достоверността на резултатите може да бъде гарантирана в максимална степен.
- ^ Психична (мисловна) сонда е общо понятие, с което се обозначават психокинетичната енергия и намерението, които вюърът фокусира върху целта, за да я „види“.